2017/10/05

JAK ZORGANIZOWAĆ WYCIECZKĘ DO WŁOCH - INFORMACJE PRAKTYCZNE NA PRZYKŁADZIE MOJEJ OSTATNIEJ PODRÓŻY DO NEAPOLU

Włochy to ostatnio jeden z najbardziej popularnych kierunków wyjazdowych. I nie ma co się dziwić, stosunkowo krótka podróż, kraj nie tak odległy nam kulturowo, dobry klimat, pyszne jedzenie i niesamowite krajobrazy. Tym samym Włochy są świetnym kierunkiem również na jesienne podróże.
Jeżeli macie ochotę uciec gdzieś na chwilę i powygrzewać się jeszcze w promieniach słońca, zapraszam. Poniżej trochę informacji praktycznych na temat tego jak łatwo i przyjemnie zorganizować podróż na południe Włoch.

BILETY LOTNICZE

Zdecydowanie polecam podróż drogą powietrzną. Lot z Gdańska do Neapolu to raptem 2.5 godziny. W poniedziałek obudziłam się około 5 rano w Gdańsku, by koło godziny 11 pić już kawę w jednej z włoskich kafejek.  Świat skurczył się niesamowicie, na naszą korzyść w tym przypadku.

Biletów szukajcie bezpośrednio na stronach linii lotniczych. Przy tak krótkich, europejskich trasach nie ma sensu korzystać z usług serwisów pośredniczących, które często wiążą się z dodatkowymi opłatami. Do Neapolu z Gdańska chociażby lata Ryanair, ale włoskie kierunki obsługuje oczywiście również WizzAir.

Moje bilety kosztowały 334,56 zł/osoba w dwie strony i wcale nie jest to najniższa możliwa cena. Po prostu kupowałam je niedługo przed terminem, na który planowałam podróż i nie miałam już czasu aby czekać czy nie pojawi się lepsza oferta. Natomiast dla wszystkich tych, którzy planują podróż z wyprzedzeniem, polecam po prostu regularnie sprawdzać interesujące Was kierunki, ceny zmieniają się każdego dnia i bardzo często można upolować świetne okazje za kilkadziesiąt złotych.

*dla pełnego obrazu kosztów należy doliczyć koszt dojazdu na lotnisko, no chyba, że ktoś Was grzecznościowo podwiezie. My korzystaliśmy jednak z taksówki co kosztowało nas 30 zł x 2, na lotnisko i powrót. Koszt oczywiście różny w zależności od odległości, która dzieli każdego z nas od lotniska.

Co ważne jeszcze, temat bagażu. Bagaż w liniach lotniczych kosztuje, każdorazowo sprawdzajcie jakie wymiary może mieć bagaż podręczny. Każdy inny będzie podlegał dodatkowej opłacie. Przy tej okazji polecam aby zastanowić się co naprawdę na taki krótki weekendowy wypad jest nam niezbędne. Jedna para butów i jedna para spodni chociażby, są w zupełności wystarczające. Nawet będąc na miejscu nie zakładamy na siebie codziennie innych zestawów ubrań.
Ja sama pakuję się na takie wypady najczęściej w większą torebkę, i naprawdę nic mi na miejscu nie brakuje. Ma to jeszcze jeden dodatkowy atut, w ostatni dzień pobytu kiedy najczęściej do 10 czy 11 musimy wymeldować się z hotelu, a mamy wieczorny lot, nie ma potrzeby żebym martwiła się o bagaż, szukała przechowalni czy jeszcze gorzej, nosiła go przez cały dzień ze sobą. Wszystko mieści mi się po prostu w torebce.

NOCLEGI

Airbnb lub Booking. Nie ma potrzeby aby szukać ofert noclegu gdziekolwiek indziej. Te dwa serwisy  posiadają w ofercie większość dostępnych miejsc noclegowych.
Airbnb polecam przede wszystkim osobom preferującym nocleg w tzw. apartamentach czyli mieszkaniach przystosowanych pod turystów, booking.com posiada szerszą ofertę hoteli i pensjonatów.

Ja sama korzystam najcześciej z booking.com, nie wynika to jednak z lepszej oferty jako takiej, ale po prostu z faktu, że booking.com jest dla mnie bardziej intuicyjny i przyjazny w obsłudze. Ponadto w razie jakichkolwiek problemów booking.com zapewnia całodobową pomoc telefoniczną w języku polskim.

Tym razem również korzystałam z oferty booking.com właśnie. Naszą bazą wypadową był Neapol i tam wykupiłam trzy noclegi. Nocowaliśmy w TYM hotelu,  koszt doby w dniu gdy dokonywałam rezerwacji to 306 zł. Natomiast nie jest to obiekt, który z czystym sumieniem bym Wam polecała. Hotel jest rewelacyjnie położony, przy dworcu kolejowym w Neapolu więc gdy ktoś planuje podróżować po okolicy pociągami to lokalizacja będzie idealna. W innym przypadku polecam szukać czegoś w centrum Starego Miasta Neapolu albo wzdłuż wybrzeża. Widoki będą z pewnością bardziej atrakcyjne. Poza tym w mojej subiektywnej opinii koszt noclegu w stosunku do jakości hotelu jest nieadekwatny.

PODRÓŻOWANIE PO WŁOSZECH

Koszt, który musimy uwzględnić w przypadku organizacji podróży do Neapolu to z pewnością koszt transferu z lotniska do miasta.

Wychodząc z lotniska kierujcie się na lewo, znajduje się tam przystanek linii AliBus, którą dojedziecie bezpośrednio do Dworca kolejowego w Neapolu, a dalej również do portu. Koszt biletu to 4 euro/osoba. Czas podróży około 20-25 minut, w zależności od wielkości korków na drodze.
Przed podróżą czytałam, że niektórzy decydowali się również na spacer pieszo. Nie jest to wbrew pozorom zły pomysł, odległość nie jest wcale taka duża. Spacerem będzie około 40-45 minut, autobus po prostu praktycznie zawsze stoi w korku.

*W drodze powrotnej, na lotnisko, autobusy odjeżdżają z tego samego miejsca, na które podjeżdżają jadąc z lotniska.

Jeżeli zaś chodzi o samo przemieszczanie się po mieście czy po okolicy. W samym Neapolu poza transferem lotniskowym nie korzystaliśmy z komunikacji publicznej. Wykupiliśmy za to bilety na słynny czerwony autobus CitySightseeing Bus i bardzo Wam to rozwiązanie polecam. W większości miast, w których jesteśmy właśnie tak robimy. Idea tego autobusu polega na tym, że wykupujemy 24 godzinny bilet i mamy prawo dowolną ilość razy wsiadać i wysiadać z tego autobusu na całej jego trasie. To idealny sposób by przy ograniczonym czasie zobaczyć najważniejsze punkty w danym mieście ponieważ autobusy mają właśnie trasę wyznaczoną po najbardziej atrakcyjnych turystycznie punktach. Autobus przez cały dzień jeździ tak naprawdę wokół trasy. My robimy więc tak, że pierwszy raz przejeżdżamy całą trasę orientując się co, gdzie się znajduje i dopiero przy kolejnym okrążeniu zaczynamy wysiadać na punktach, które wcześniej uznaliśmy za atrakcyjne. Wysiadamy na jednym z przystanków, idziemy zobaczyć to co nas interesuje i czekamy na kolejny autobus, który podjedzie żeby dostać się do kolejnego przystanku, który sobie zaplanowaliśmy.

Bilet na taki autobus to koszt 23 euro osoba dorosła (dla dzieci są zniżki) i wierzcie mi, że to są naprawdę dobrze wydane pieniądze. Polecam żeby taką rundkę zrobić sobie od razu na początku pobytu bo pozwoli to na szybko zorientować się w topografii miasta.

Jeżeli zaplanujecie pojechać poza Neapol, kolejny raz polecam Wam podróż koleją. Co prawda my akurat nie byliśmy na Wezuwiuszu czy w Pompejach, a wiem, że są to bardzo popularne punkty, ale tam też dostaniecie się z Neapolu właśnie pociągiem.

Naszym celem było m.in. Sorrento. Koszt biletu na pociąg to 3,90 euro/osoba. Na trasie do Sorrento jest m.in. stacja właściwa dla zwiedzających Wezuwiusz czy Pompeje więc bilet będzie kosztował jeszcze poniżej te kwoty, którą my płaciliśmy ponieważ Sorrento jest dalej.
Czas podróży około 1,5 godziny.

Na podróż powrotną wybraliśmy sobie drogę morską wychodząc z założenia, że zawsze to dodatkowa atrakcja i możliwość zobaczenia wybrzeża od strony wody. Uważam, że to był super pomysł chociaż ten sposób podróży jest zdecydowanie droższy. Pociąg kosztował 3,90 euro/osoba, statek to już koszt 12,90 euro/osoba.

*w Sorrento skorzystaliśmy też z kursu ciuchcią turystyczną, która podobnie jak CitySightseeing Bus obwozi po mieście. Koszt biletu to 6 euro/osoba
W tym przypadku jednak nie polecam Wam tej atrakcji. Nie ma tu możliwości wsiadania i wysiadania ponieważ po drodze nie ma żadnych przystanków, jest to po prostu objazd po mieście. Natomiast ze względu na niewielką powierzchnię miasta i ogromne korki zdecydowanie lepszym pomysłem jest po prostu spacer po mieście. Ciuchcia nie dowiezie nas nigdzie indziej niż w przeciągu kilku minut sami byśmy przeszli pieszo.

Wzdłuż wybrzeża i w okolicy Neapolu jest naprawdę mnóstwo miejsc wartych odwiedzenia. Nasza podróż trwała raptem cztery dni i od razu było wiadomo, że wszystkiego nie uda nam się zobaczyć, tym bardziej, że bardzo zależało nam żeby trochę czasu poświęcić też na sam Neapol. Stąd wybraliśmy jeden dzień w Sorrento i dodatkowo jeden dzień na wyspie Capri. No właśnie Capri.

Statki na Capri odpływają z portu w Neapolu. Sam port jest naprawdę bardzo czytelnie oznaczony. Już z daleka zobaczycie wysoką tablicę jak na lotnisku z informacją o najbliższych rejsach, tuż obok znajdują się kasy biletowe, a zaraz za nimi zejścia na poszczególne terminale.

Koszt rejsu na Capri to 21,20 euro/osoba w jedną stronę. Nie jest to więc tania podróż, niemniej powiem, że warto. Capri jest naprawdę piękne! Drogie, bo na miejscu ceny są również wysokie, ale absolutnie piękne.

JEDZENIE

Nie odpowiem na pytanie ile pieniędzy trzeba ze sobą wziąć na 3-4 dniową podróż. Z tej prostej przyczyny, że to zawsze zależy, zależy od tego co jemy, gdzie jemy, ile jemy.
Natomiast uważam, że sam Neapol nie jest jakimś specjalnie drogim miastem; pizza od około 5 euro, kawa 1 euro, mnóstwo ulicznego jedzenia w cenie również od 1 euro.

Ktoś z Was był w Neapolu? Coś jeszcze warto dodać ponad to co wymieniłam? Podzielcie się informacjami praktycznymi, niech przydadzą się innym osobom.